Przedsiębiorcy i Burmistrz za drogą ekspresową S5 w okolicy Lubawy

2020-11-05 09:25:06(ost. akt: 2020-11-05 09:51:08)

Autor zdjęcia: Alina Laskowska

GDDKiA przygotowała cztery propozycje przebiegu drogi ekspresowej S5 na odcinku Ostróda (S7) – Nowe Marze (A1).
O tym, że ta droga jest niezwykle potrzebna dla naszego regionu, już we wrześniu rozmawiali włodarze miast i gmin ziemi lubawskiej.
Wójtowie gminy Lubawa, Biskupiec, Grodziczno, Nowe Miasto i Kurzętnik, oraz burmistrzowie Lubawy i Nowego Miasta wraz ze starostą powiatu nowomiejskiego, podczas wrześniowego spotkania byli zgodni, podobnie jak obecni na spotkaniu parlamentarzyści, Robert Gontarz i Bogumiła Orzechowska, że przebieg drogi S5 w wariancie zielonym czyli przez teren powiatu nowomiejskiego i gminy Lubawa, jest niezwykle ważny i potrzebny, aby chociażby utrzymać politykę zrównoważonego rozwoju.

- Oczywiście burmistrzowie i wójtowie historycznej ziemi lubawskiej są jednomyślni, by docelowo droga ekspresowa przebiegała przez teren Gminy Wiejskiej Lubawa i Nowego Miasta Lubawskiego, łącząc się w przyszłości z obwodnicą stolicy powiatu nowomiejskiego - mówi Maciej Radtke, burmistrz Lubawy - Obecna droga krajowa Nr 15 nie jest już w stanie w sposób sprawny, funkcjonalny i bezpieczny dla jej wszystkich użytkowników obsługiwać natężenia ruchu, który generują zlokalizowane w Lubawie i tej części regionu duże zakłady pracy. Coraz bardziej nasz subregion staje się niewydolny komunikacyjnie, jeśli chodzi o transport kołowy, co nie sprzyja dalszemu rozwojowi gospodarczemu i działaniom umożliwiającym tworzeniu nowych miejsc pracy.

- Jeśli nie ma kolei warto to zastąpić drogą, ale z drugiej strony kolej w Iławie, jest argumentem dla trasy bliżej Iławy. Jednak ze względu na zrównoważony rozwój naszego państwa, nie można podejmować takich działań, które będą w sposób jednoznaczny wspierały tylko jeden powiat, a te mniej zamożne, jak powiat nowomiejski, zostaną same sobie. - mówił Robert Gontarz, podsumowując dyskusję.

Także senator z ramienia PiS, Bogusława Orzechowska, podkreśliła w podsumowaniu, że będzie wspierać ten pomysł, aby droga S5 biegła przez Ziemię Lubawską.
- Jest tu szereg firm, które swój rozwój uzależniają od uruchomienia odpowiedniej komunikacji. Jeśli S5 będzie przebiegała przez nasz powiat (nowomiejski przyp.red) umożliwi również rozwój innych firm. Byłaby szansa na rozwój Nowego Miasta i całego powiatu oraz Lubawy i gminy Lubawa.

Burmistrz Lubawy, Maciej Radtke, zorganizował spotkanie z przedsiębiorcami, dla których powstanie tej drogi w okolicy Lubawy jest szczególnie ważne. To mocno rozwinięta strefa przemysłowa Lubawy stanowi najważniejszy punkt na gospodarczej mapie powiatu iławskiego. To właśnie w Lubawie są największe fabryki i najwięksi pracodawcy.

Na terenie Lubawy usytuowały się i prowadzą działalność firmy znane w całym kraju i poza jego granicami, takie jak: Ikea Industry, Grupa Szynaka Meble, Libro, Oristo, ale i wiele mniejszych będących kooperantami tych dużych czy też prowadzących swoja odrębną działalność.

W Lubawie funkcjonuje wiele znaczących podmiotów gospodarczych, które zatrudniają kilka tysięcy pracowników. Dla większości przedsiębiorstw podstawą funkcjonowania jest transport samochodowy. Tylko w Ikea Industry każdego dnia do zakładu wjeżdża i wyjeżdża około 400 samochodów ciężarowych (tirów), co rocznie daje liczbę ponad 100 tysięcy pojazdów obsługujących tylko ten jeden zakład pracy. Jeśli uwzględnimy pozostałych przedsiębiorców, liczba ta będzie kilkukrotnie wyższa. Z roku na rok firmy zwiększają produkcję oraz powiększają swoją bazę produkcyjną i magazynową. Przykładem na zobrazowanie takich działań są dane z prowadzonych przez samorząd lubawski zwolnień podatkowych wprowadzonych uchwałą Rady Miasta w 2015 roku w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat przedsiębiorstwa na terenie Lubawy rozpoczęły inwestycje, których ogólna wartość wynosi 121 milionów 730 tysięcy złotych. W ich wyniku powstają nowe obiekty do działalności o łącznej powierzchni kolejnych ponad 60 tysięcy metrów kwadratowych. Ta pomoc i zachęta dla przedsiębiorców uchwalana jest przez samorząd w każdej perspektywie unijnego programowania i będzie kontynuowana w następnych latach. Łączna powierzchnia, na której swoją działalność w Lubawie prowadzą przedsiębiorstwa, wynosi ponad 103 ha.

Maciej Radtke, burmistrz Lubawy:

Obrazek w tresci

Analiza danych z lokalnych przedsiębiorstw pokazuje, że przygotowane Studium w sposób niewystarczający uwzględnia potencjał gospodarczy subregionu Warmii i Mazur, jakim jest historyczna ziemia lubawska. Argumentami w tej kwestii mogą być:

słaby dostęp do dróg szybkiego ruchu, co jest przeszkodą dla lubawskich przedsiębiorców w konkurowaniu z innymi firmami, w tym branży meblarskiej, dla której transport ciężarowy jest podstawą funkcjonowania,
duża liczba pojazdów ciężarowych obsługujących miejscowe zakłady; tylko do jednego z nich wjeżdża i wyjeżdża około 100 tysięcy tirów rocznie, a jeśli uwzględnimy pozostałych przedsiębiorców, liczba ta będzie kilkukrotnie wyższa,
zatrudnienie kilku tysięcy pracowników, którzy do zakładów na naszym terenie dojeżdżają nie tylko z Iławy, pozostałej części powiatu iławskiego, ale także nowomiejskiego, ostródzkiego czy działdowskiego;
nieustanny rozwój bazy produkcyjnej i magazynowej, na co mają wpływ zwolnienia podatkowe w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej wprowadzone uchwałą Rady Miasta. Tylko na przestrzeni ostatnich pięciu lat przedsiębiorstwa w Lubawie rozpoczęły inwestycje o wartości 121 milionów 730 tysięcy zł. W ich wyniku powstają nowe obiekty do działalności o łącznej powierzchni ponad 60 tysięcy m. kw., a łączna powierzchnia, na której swoją działalność prowadzą przedsiębiorstwa, już dzisiaj wynosi ponad 103 ha i stale rośnie;
większy średni dobowy ruch pojazdów na drodze DK 15 (Lubawa) niż na DK 16, (dane z 2015 roku, badania prowadzone są co 5 lat i na podstawie tego roku będą zaktualizowane);
mniejsza ingerencja w środowisko naturalne w przypadku realizacji wariantu II, przebiegającego przez teren Gminy Wiejskiej Lubawa oraz Gminy Wiejskiej Nowe Miasto Lubawskie.
Należy także zwrócić uwagę, że po wykonaniu nowego przebiegu S5 w wariancie II, który docelowo miałby połączenie z budowaną obecnie obwodnicą Nowego Miasta Lubawskiego, kosztowna modernizacja DK 15 mogłaby być znacząco ograniczona, co w konsekwencji pozwoli zaoszczędzić ogromne środki finansowe.

red. a.laskowska@gazetaolsztynska.pl

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ja #3001593 | 10.10.*.* 5 lis 2020 10:40

    S5 przez Iławę to pomyłka, pomyłka jest tez plan aby droga wchodziła w autostradę w okolicach Grudziądza, nie wiem jaki jest cel, najlepiej aby łączyła się okolice Torunia

    Ocena komentarza: warty uwagi (5) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. komentator #3001606 | 95.41.*.* 5 lis 2020 11:07

      Jestem za1! A potem koniecznie zmienić granice powiatów tak aby Lubawa znalazła się w powiecie nowomiejskim. Bo jakby wygrał wariant zielony to można się spodziewać retorsji dyplomatycznych na linii samorządu powiatowego oraz miasta Lubawy. ;-)

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Chłoporobotnik #3002005 | 10.10.*.* 5 lis 2020 22:10

        Taką drogę też można zablokować...

        odpowiedz na ten komentarz

      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5