Ziemia Lubawska chce drogę ekspresową S5

2020-09-03 10:44:12(ost. akt: 2020-09-03 10:48:58)

Autor zdjęcia: archiwum

Infrastruktura drogowa to priorytet, aby regiony mogły się rozwijać. Inwestycja w drogi to zawsze najważniejsze, ale i najkosztowniejsze zadania samorządów. Także najbardziej wyczekiwane przez społeczeństwo.
Przebieg drogi ekspresowej S5 między Grudziądzem a Ostródą, był tematem spotkania, które odbyło się w Mszanowie, z inicjatywy wójta gminy Nowe Miasto Tomasza Waruszewskiego. Wśród zaproszonych gości byli włodarze samorządów Ziemi Lubawskiej: Starosta Powiatu Nowomiejskiego Andrzej Ochlak, Burmistrz Lubawy Maciej Radtke, Burmistrz Nowego Miasta Lubawskiego Józef Blank, wójtowie gmin powiatu nowomiejskiego: Wójt Gminy Biskupiec Arkadiusz Dobek, Wójt Gminy Grodziczno Tomasz Szczepański oraz Z-ca Wójta Gminy Kurzętnik Adam Zapałowski oraz wójt Gminy Lubawa Tomasz Ewertowski. W debacie wzięli udział również senator Bogusława Orzechowska oraz posłowie Robert Gontarz i Zbigniew Ziejewski. W spotkaniu uczestniczył także Mieczysław Łydziński – radny powiatu i przewodniczący komitetów terenowych PiS w Nowym Mieście Lubawskim oraz przedstawiciel Grupy Meblowej Szynaka.

Obecnie na ukończeniu są prace nad studium korytarzowym drogi ekspresowej S5, zakładające kilka wariantów jej przebiegu. Wszyscy uczestnicy spotkania w Mszanowie, są zgodni, chcą, aby część tej drogi biegła przez gminę Biskupiec, gminę Nowe Miasto i gminę Lubawa. Nie do podważenia są argumenty, które przedstawili obecni na spotkaniu.

- Najpierw na rozwój naszego regionu wpływała kolej. Potem infrastruktura drogowa, dalej m.in. np. sieć gazowa, gdzie długo byliśmy pomijani. Dziś nie możemy popełnić żadnego błędu - mówił Tomasz Waruszewski - Na tym etapie chodzi o to, abyśmy mieli jednoznaczne deklaracje takie, jakie złożyła pani senator Orzechowska „tak, będę wspierać wasz postulat, aby droga S5 przebiegała przez teren historycznej Ziemi Lubawskiej”.

- Na obecnym etapie prac nad Studium Korytarzowym prowadzonych na zlecenie GDDKiA nie można przesądzić o żadnym wariancie brakującego odcinka drogi S5. Oczywiście burmistrzowie i wójtowie historycznej ziemi lubawskiej są jednomyślni, by docelowo droga ekspresowa przebiegała przez teren Gminy Wiejskiej Lubawa i Nowego Miasta Lubawskiego, łącząc się w przyszłości z obwodnicą stolicy powiatu nowomiejskiego - mówi Maciej Radtke, burmistrz Lubawy - Obecna droga krajowa Nr 15 nie jest już w stanie w sposób sprawny, funkcjonalny i bezpieczny dla jej wszystkich użytkowników obsługiwać natężenia ruchu, który generują zlokalizowane w Lubawie i tej części regionu duże zakłady pracy. Coraz bardziej nasz subregion staje się niewydolny komunikacyjnie, jeśli chodzi o transport kołowy, co nie sprzyja dalszemu rozwojowi gospodarczemu i działaniom umożliwiającym tworzeniu nowych miejsc pracy.

Obecny na spotkaniu, poseł PiS Robert Gontarz podkreślił, że podnoszona kwestia kolei jest zarówno plusem jak i minusem dla Ziemi Lubawskiej.

- Jeśli nie ma kolei warto to zastąpić drogą, ale z drugiej strony kolej w Iławie, jest argumentem dla trasy bliżej Iławy. Jednak ze względu na zrównoważony rozwój naszego państwa, nie można podejmować takich działań, które będą w sposób jednoznaczny wspierały tylko jeden powiat, a te mniej zamożne, jak powiat nowomiejski, zostaną same sobie. - mówił Robert Gontarz, podsumowując dyskusję
- Myślę, że argumenty powiatu nowomiejskiego i Lubawy są silne.

Także senator z ramienia PiS, Bogusława Orzechowska, podkreśliła w podsumowaniu, że będzie wspierać ten pomysł, aby droga S5 biegła przez Ziemię Lubawską.
- Jest tu szereg firm, które swój rozwój uzależniają od uruchomienia odpowiedniej komunikacji. Jeśli S5 będzie przebiegała przez nasz powiat (nowomiejski przyp.red) umożliwi również rozwój innych firm. Byłaby szansa na rozwój Nowego Miasta i całego powiatu oraz Lubawy i gminy Lubawa.
Pani senator podkreśliła, że budowanie drogi ekspresowej na proponowanej trasie przez powiat nowomiejski i gminę Lubawa, nie będzie związane z koniecznością budowy mostów nad jeziorem, tak jak to by było w przypadku drogi w okolicy Iławy. Dzięki temu droga powstałaby szybciej.

- Jeśli droga 538 będzie w należytym standardzie to skomunikowanie jej z drogą S5, byłoby doskonałym rozwiązaniem - mówi Zbigniew Ziejewski, poseł i przedsiębiorca z powiatu nowomiejskiego

Wszyscy zaproszeni parlamentarzyści zgodzili się z tym, iż nowa trasa przebiegająca przez historyczną Ziemię Lubawską korzystnie wpłynęłaby na rozwój regionu zarówno pod względem gospodarczym, jak i społecznym. W znacznym stopniu odciążeniu uległby ruch samochodowy na DK 15, którą codziennie przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, w tym kilka setek samochodów ciężarowych i dostawczych.
Kolejna szansa na wzmocnienie stanowiska powiatu nowomiejskiego i miasta i gminy Lubawa, pojawi się w momencie, kiedy GDDKiA zorganizuje telekonferencję. Decyzje, które teraz zapadną, będą miały bez wątpienia znaczenie historyczne. To od nich w dużej mierze będzie zależała przyszłość naszego regionu.

Alina Laskowska

Komentarze (1) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. tu biją się o to żeby droga klas S #2967604 | 37.8.*.* 3 wrz 2020 18:01

    przebiegała przez ich terytorium gminne... A Dywity plują na obwodnicę ;)

    odpowiedz na ten komentarz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5